Παγκοσμιοποίηση-Εκπαίδευση και Σχολική Ηγεσία

  • Δρ. Κωνσταντίνος Σπαλιώρας
Λέξεις Κλειδιά: Παγκοσμιοποίηση, Εκπαίδευση, σχολική ηγεσία, πολυπολιτισμικότητα, διοικητισμός.

Περίληψη

ργηθήκαν και δημιουργούνται σταδιακά εξ’ αυτού επέδρασαν σημαντικά σε έναν από τους βασικούς τομείς του ανθρώπινου βίου, την παιδεία, εκτός των άλλων τομέων, όπως είναι η οικονομία και το εμπόριο, κυρίως στον αναπτυγμένο δυτικό κόσμο, αλλά και στις υπόλοιπες ανθρώπινες κοινωνίες του πλανήτη. Είναι διάχυτος ο προβληματισμός στις μέρες μας γύρω από τη νέα κοινωνική πραγματικότητα που συντίθεται σταδιακά στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, προξενώντας βαθιά αναδόμηση των παραδοσιακών αρχών και αξιών του κοινωνικού συνόλου. Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζεται η κατάσταση που δημιουργείται από την επιβολή των νέων συνθηκών διαβίωσης της παγκοσμιοποιημένης ανθρωπότητας στις νέες βάσεις της ομογενοποιημένης πολιτισμικής και θρησκευτικής πραγματικότητας και των πολυφυλετικών, πολυπολιτισμικών και πολυθρησκευτικών κοινοτήτων. Στη δεύτερη ενότητα, ακολουθεί η αναφορά στην επίδραση της Παγκοσμιοποίησης στην εκπαίδευση και στην εργαλειοποίηση της δεύτερης ως μοχλός υπηρεσίας στις επιταγές της πρώτης. Στην τρίτη ενότητα, γίνεται αναφορά στη σχεσιοποίηση της Παγκοσμιοποίησης με τη σχολική ηγεσία. Η μετακίνηση του κέντρου βάρους της προσφερόμενης αγωγής από τον παιδαγωγικό-μορφωτικό στον καθαρά εκπαιδευτικό για την εξυπηρέτηση των απαιτήσεων της Παγκοσμιοποίησης, ασκεί σημαντική επίδραση και στον ρόλο του σχολικού ηγέτη. Στις νέες εκπαιδευτικές συνθήκες που δημιουργούνται η ευθύνη του είναι αυξημένη για την ικανοποίηση των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτισμικών αναγκών της Νέας Εποχής. Τέλος, ακολουθεί η παράθεση των συμπερασμάτων.

Βιογραφία Συγγραφέα

Δρ. Κωνσταντίνος Σπαλιώρας

Ο Κωνσταντίνος Σπαλιώρας του Χρήστου και της Βασιλικής γεννήθηκε στη Λαμία όπου έμαθε και τα πρώτα του γράμματα. Εισήχθη στο τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. και απέκτησε το πτυχίο Θεολογίας με βαθμό «Άριστα». Συνέχισε τις μεταπτυχιακές του σπουδές αποκτώντας Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στον τομέα της Εκκλησιαστικής Ιστορίας Χριστιανικής Γραμματείας, Αρχαιολογίας και Τέχνης με βαθμό «Άριστα» στο ίδιο τμήμα. Το 2013 αναγορεύθηκε διδάκτορας Θεολογίας με κατεύθυνση την Παιδαγωγική και την Χριστιανική Παιδαγωγική στο τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. με βαθμό «Άριστα». Το 2021 απέκτησε Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης και Διά Βίου Μάθησης με Κατεύθυνση την Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία, από το τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής της Σχολής Κοινωνικών, Ανθρωπιστικών Επιστημών και Τεχνών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας με βαθμό «Άριστα». Από το 1999 εργάζεται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ως καθηγητής Θεολογίας και ως Διευθυντής σε διάφορα σχολεία  της πατρίδας μας. Σήμερα είναι Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φθιώτιδας. Το διάστημα 2020-2023 δίδαξε τα μαθήματα Εισαγωγή στη Παιδαγωγική-Γενική Παιδαγωγική, Ιστορία Νεοελληνικής Εκπαίδευσης και Θρησκευτικής Αγωγής και Θρησκευτική Ανάπτυξη και Αγωγή της Παιδικής και Εφηβικής ηλικίας στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας, της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Από το 2019 διδάσκει το μάθημα Παιδαγωγική και Φιλοσοφία της Παιδείας και εποπτεύει στο μάθημα ΠΑΔ Ι και ΠΑΔ ΙΙ και Πτυχιακή ΠΑΔ στο ΕΠΠΑΙΚ της ΑΣΠΑΙΤΕ στη Λιβαδειά. Υπήρξε εισηγητής σε διεθνή και πανελλήνια συνέδρια  και έχει γράψει άρθρα σε διεθνή και ελληνικά περιοδικά. 

Δημοσιεύτηκε
2025-03-07